ایرلاین ها بدهی سوخت ندارند

مقصود اسعدی سامانی در واکنش به خبر بازاریابی شرکت نفتی شل برای سوخت هواپیمای تولیدی ایران گفت: این اتفاق به خاطر توانمندی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است که می تواند بیش از نیاز حمل و نقل هوایی داخل سوخت هواپیما تولید کرده و مازاد آن را صادر کند. دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: ایرلاین های ایرانی مشکل تهیه سوخت هواپیما ندارند.

وی با بیان اینکه روزانه چهار میلیون لیتر سوخت هواپیما در بخش مسافری مطرح می شود، افزود: این حجم تولید مقدار کمی نسبت به سایر کشورهای همسایه است که در نتیجه با توجه به بالا بودن تولید بنزین هواپیما در داخل مازاد آن صادر خواهد شد.

وی درباره بدهی شرکت های هواپیمایی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: در حال حاضر بدهی های قبلی پرداخت شده و ایرلاین ها بدهی معوق ندارند. ضمن اینکه برای خریدهای جدید سوخت نیز توافق شده تا هر بار که ایرلاین ها سوخت خریداری می کنند از طرف شرکت پخش فرآورده های نفتی صورت حساب صادر شده و شرکت های هواپیمایی پول آن را پرداخت می کنند.

به گفته اسعدی سامانی، در حال حاضر شکایت شرکت پخش از ایرلاین ها متوقف مانده و موضوع بدهی شرکت های هواپیمایی بابت سوخت هواپیما محل اختلاف ایرلاین ها با وزارت نفت نیست.

توپولف ها منتظر خسارت

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به دستور رئیس وقت سازمان هواپیمایی در سال ۱۳۸۹ مبنی بر الزام زمین‌گیری توپولف‌های ۱۵۴ در ناوگان، گفت: آن زمان توپولف‌ها عملیاتی بودند،برخی ایرلاین‌‌ها برای خرید آنها از صندوق توسعه تسهیلات گرفتند و زمین‌گیری آنها موجب خسارت مالی شد.
مقصود اسعدی سامانی با تأکید بر ‌لزوم تأمین خسارت زمین‌گیری توپولف‌های شرکت‌های هواپیمایی از سوی دولت، به مطالبات شرکت‌های هواپیمایی بابت الزام زمین‌گیری هواپیماهای توپولف توسط دولت، اشاره کرد و گفت: اواخر سال 1389 بود که بنا به دستور رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی دارای هواپیمای توپولف، مکلف شدند از ابتدای اسفند 89، هواپیماهای توپولف خود را زمین‌گیر کنند.
اسعدی سامانی ادامه داد: در آن زمان چهار شرکت هواپیمایی، 23 فروند هواپیمای توپولف ملکی داشتند که زمین‌گیر شدند، ضمن آنکه تعدادی هواپیمای توپولف اجاره‌ای هم وجود داشت که آنها نیز رفتند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: تعدادی از آن توپولف‌ها، در همان سال‌ها خریداری شده بودند، بنابراین الزام به زمین‌گیری آنها موجب بروز زیان سنگینی برای شرکت‌های هواپیمایی شد.
وی ادامه داد: این از رده خارج شدن توپولف‌ها،‌ به نوعی هزینه‌هایی برای شرکت‌های هواپیمایی به دنبال داشته است زیرا این هواپیماها زمانی که از رده خارج شد‌ند هنوز عملیاتی بود‌ند و برخی از شرکت‌های هواپیمایی بابت خرید این هواپیماها هنوز به دولت بدهکار هستند. به عنوان مثال 14 فروند از این هواپیماها متعلق به شرکت هواپیمایی ایرا‌ن ایرتور بود که 90 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای خرید این هواپیماها از دولت پول گرفته بود.
اسعدی سامانی بیان کرد: توپولوف‌های ایران‌ایرتور زمانی خریداری شد که ایرتور شرکتی دولتی بود و زمانی که این ایرلاین به بخش خصوصی واگذار شد بدهی‌های آنها هم به بخش خصوصی منتقل شد.
وی افزود: در این مدت شرکت‌های هواپیمایی پیگیر خسارت خود بابت این قانون سازمان هواپیمایی کشوری شدند، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: پیشنهاد داده‌ایم دولت در قانون بودجه سال آینده، اعتباری را بابت خسارت زمین‌گیری و توقف فعالیت هواپیماهای توپولف به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت کند.
اسعدی سامانی ادامه داد: اگر دولت در این باره تمهیداتی نداشته باشد، شرکت‌های هواپیمایی موضوع خسارت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه نظر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در این باره مثبت است، گفت: لازم است سازمان برنامه و بودجه در این باره همکاری کند و اعتباری اختصاص دهد
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: البته شرکت‌های هواپیمایی نیازی به دریافت ارقام نقدی ندارند، بلکه می‌توانند این خسارت خود را با بدهی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تهاتر کنند.
اسعدی سامانی گفت: این منطقی است که با از رده خارج کردن و اسقاط این هواپیماها، باید تکلیف بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به دولت و تکلیف دولت در قبال ایرلاین‌ها مشخص شود‌ به هر حال طبق الزام دولت، این هواپیماها اسقاط شد‌ و باید این بدهی هم به نوعی تعیین‌تکلیف شود.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: مشکل دیگر این توپولف‌ها این است که ایرلاین‌ها بابت پارک این توپولف‌های‌ زمین‌گیر در فرودگاه‌ها، رقم سنگین‌ هزینه پارکینگ را می‌پردازند.
 اغلب توپولف‌‌های زمین‌گیر هم‌اکنون در فرودگاه مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد است، پس از بروز چندین سانحه برای هواپیمای توپولف 154 در کشور و مهمتر از همه سقوط توپولف کاسپین در قزوین، اواخر سال 138‌9 بود که با اهتمام رسانه‌ها و دستور رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری، توپولف‌ها زمین‌گیر شدند. علت اصلی زمین‌گیری توپولف‌ها‌ عدم پشتیبانی از سوی کارخانه سازنده و عدم اطمینان ایمنی از پرواز این مدل هواپیما، معرفی شد.
آن زمان چهار شرکت هواپیمایی ‌ایران‌ ایرتور، کیش‌ایر، تابان و کاسپین، در ناوگان خود توپولف داشتند که طبق دستور دولت این هواپیماها زمین‌گیر و در پارکینگ فرودگاه‌‌های مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد متوقف شدند.

پروازهای نجف از سر گرفته شد

مسعود اسعدی سامانی با اشاره به ادامه مذاکرات انجمن شرکت‌های هواپیمایی با مسئولان فرودگاه نجف در خصوص اعمال عوارض گمرکی و فرودگاهی نامتعارف در فرودگاه نجف، توضیح داد: پس از جلسات در سازمان هواپیمایی ایران جلسه‌ای در فرودگاه نجف برگزار شد و جمع‌بندی این جلسه به این نتیجه انجامید که پروازهای نجف مجدداً از سر گرفته شود.

وی ادامه داد:بحث بر سر افزایش عوارض گمرکی و فرودگاهی و همچنین عوارض دولتی کشور عراق بود که مقرر شد این عوارض دولتی از طریق مراجع دیپلماتیک دو طرف پیگیری شود.

اسعدی سامانی اظهار داشت: از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی پیشنهاداتی مطرح کردند که جمع‌بندی جلسه به این انجامید که برخی نظریات شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و بدین ترتیب مقرر شد پروازها از سر گرفته شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مسئولیت فرودگاه نجف برای اعزام و پذیرش زوار به حرم حضرت علی(ع) و حرم امام رضا(ع) در ایران دو طرف به توافق رسیدند که این پروازها از سر گرفته شود.

اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه بخشی از مشکلات حل‌وفصل شد، گفت: رئیس فرودگاه نجف نیز در مورد عوارض گمرکی نظراتی داشت که قرار شد از سوی وزارت‌های خارجه دو طرف پیگیری شود و فعلاً عوارض گمرکی مانعی برای انجام پروازهای شرکت‌های ایرانی به نجف نخواهد بود.

وی با اشاره به همکاری مسئولان فرودگاه نجف در رفع این مشکل افزود: شرکت‌های هواپیمایی از امروز می‌توانند نسبت به برقراری مجدد پروازها اقدام کنند.

برقراری مجدد پروازهای نجف

دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه جلسه نخست ميان نمايندگان شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني با هيات فرودگاه نجف در فضايي مثبت برگزار شد، اظهار کرد: ادامه اين جلسات در شهر نجف با هدف رسيدن به راهکاري قطعي پيگيري مي‌شود.
مقصود اسعدي‌ساماني افزود: در نخستين جلسه که با حضور مديرعامل فرودگاه نجف و تعدادي از اعضاي هيات‌ مديره و مديران فرودگاه مذکور در تهران برگزار شد، موضوعات و مطالبات طرفين مطرح شده و راهکارهايي در اين زمينه ارائه شد.
به گفته وي همچنين در اين جلسه دو طرف به اين نتيجه رسيدند که براي پياده‌سازي و اجرايي کردن اين راهکارها تصميمات در نشست‌هاي کارشناسي و تخصصي در طول هفته جاري در نجف برگزار شود.
دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي ادامه داد: با توجه به تعامل مثبتي که ميان مديريت فرودگاه نجف و شرکت‌هاي ايراني شکل گرفته و البته اهميتي که از سرگيري اين پروازها براي زائران عتبات عاليات دارد، اميدواريم که نتيجه قطعي اين جلسات به از سرگيري پروازها منجر شود.
به گفته ساماني هر گونه تصميم‌گيري براي از سرگيري دوباره پروازها منوط به نتيجه جلسه کارگروه کارشناسي خواهد بود که در نجف برگزار مي‌شود.
همچنين جعفرزاده - مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي - نيز با تاييد اين خبر اعلام کرد که احتمالا مذاکرات تا اواخر هفته آينده انجام شود و با توجه به نگاه مثبتي که دو طرف به از سرگيري پروازهاي ايران داشته‌اند، اميد به نتيجه‌بخش بودن مذاکرات بسيار بالاست.
شرکت‌هاي هواپيمايي ايران از صبح روز گذشته و پس از اعلام قطعي چند هفته قبل پروازهاي خود به مقصد نجف اشرف را متوقف کردند.
سياست‌هاي جديد اقتصادي مسئولان اين فرودگاه در افزايش عوارض فرودگاهي و بالا بردن هزينه‌هاي پرواز اصلي‌ترين دليل تصميم جديد ايرلاين‌هاي ايراني بوده است.
مذاکرات دو طرف براي از سر گيري دوباره پروازها از روز گذشته در تهران آغاز شد که به نظر مي‌رسد ادامه آن در عراق پيگيري مي‌شود.

ضرورت بازنگری در عوارض بلیت

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گقت: در حال حاضر صنعت حمل‌ونقل هوایی درگیر یک‌سری محدودیت‌هاست و آن هم عوارض‌هایی است که روی بلیت‌های شرکت‌های هوایی وضع شده است.

وی افزود: متاسفانه دستگاه‌های مختلف کشور که به نوعی در عرصه‌های گوناگون خدمات‌رسان هستند، وقتی با کمبود منابع مواجه می‌شوند، پیشنهادهایی را به نمایندگان مجلس می‌دهند و درصدی را روی بلیت‌های هوایی، جاده‌ای، دریایی و ریلی وضع می‌کنند. این عوارض‌ها به خصوص در حوزه هوایی بازدارنده و باعث افزایش هزینه سفر می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی تصریح کرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده مواد 43، 46 و 47 وضع 5 درصد عوارض بلیت برای شهرداری منظور شده است. این موضوع مشکلاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده است.

اسعدی‌سامانی عنوان کرد: برای مثال، یک شرکت هواپیمایی در حالی که در یک فرودگاه اصلا پروازی ندارد، شهرداری آن فرودگاه صورت‌حساب می‌فرستد و درخواست عوارض می‌کند. یا در شهری اصلا فروش بلیت ندارد، اما می‌بینیم درخواست عوارض شهرداری می‌کند. این معضلی برای شرکت‌های هواپیمایی شده است.

وی متذکر شد: این در حالی است که شهرداری‌ها هیچ سرویسی به فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی ارائه نمی‌دهند و گذاشتن 5 درصد تحت عنوان عوارض شهرداری، هزینه سفر مردم را افزایش می‌دهد و یک کار مازادی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد می‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: متاسفانه شهرداری‌ها در حال حاضر به شرکت‌های هواپیمایی فشار می‌آورند و اگر نتوانند پول خود را وصول کنند، از طریق کمیسیون ماده 77 از حساب شرکت‌های هواپیمایی برداشت می‌کنند.

اسعدی‌سامانی افزود: چند شرکت‌های هواپیمایی متاسفانه رقم‌های میلیاردی از حسابشان توسط شهرداری برداشته شده و این مشکلاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فروش بلیت ما براساس استانداردهای جهانی یاتا است، هر عوارضی روی بلیت وضع می‌شود، باید توسط یاتا کدگذاری شود و به سراسر جهان ارسال شود تا براساس آن کد، رقم هزینه در بلیت درج شود.

اعضای انجمن

logos