شنبه, 08 مرداد 1401 ساعت 09:45

با این دست فرمان سقوط صنعت حمل و نقل هوایی حتمی است


فشار برای ثابت نگه داشتن قیمت بلیت سفرهای هوایی كه به شرکتهای هواپیمایی واردشده است بدون تردید نتیجه آن افت کمی و کیفی حمل و نقل هوایی کشور خواهد بود. با یک محاسبه ساده قابل اثبات است که قیمت تمام شده یک ساعت پرواز یک نفر مسافر هوایی با هواپیمای ایرباس۳۲۰ یا بویینگ ۷۳۷ مدل سالهای بالای ۲۰۰۰ که بر اساس مصوبه شورایعالی هواپیمایی کشوری برای تاسیس شرکت هواپیمایی الزامی است حدود ۵۰ دلار یعنی یک میلیون و چهارصدهزار تومان می باشد چگونه انتظار داریم شرکتها، هواپیمای جوانتر به خدمت بگیرند ولی قیمت بلیت یک ساعت پرواز نباید از ۳۰ دلار بیشتر باشد؟
و اگر اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری است لااقل مصوبه شورایعالی هواپیمایی مبنی بر ورود هواپیمای بالای سال ۲۰۰۰ را اصلاح نمایند. این که دوست داشته باشیم مردم بیشتری شانس مسافرت با هواپیما را داشته باشند آرزوی مقدسی است ولی این کار نباید با کاهش سطح کیفی خدمات عرضه شده در این صنعت انجام پذیرد بلکه باید با به حرکت درآمدن چرخ اقتصادی کشور قدرت خربد مردم افزایش پیدا کند و مردم از سطح رفاه بالاتری در همه زمینه‌ها منجمله خدمات حمل و نقلی برخوردار گردند.
و صد البته تناقضی ندارد به موازات خدمات ارزانتر اجازه دهیم سرمایه‌گذاری برای ارائه خدمات برتر و با هزینه بیشتر فراهم گردد تا هم شاهد استاندارد بالاتری از این صنعت در کشور باشیم و هم مردم حق انتخاب برای استفاده از این خدمات را داشته باشند و اصولا ماهیت این صنعت که دارای نوسان تقاضا در فصل‌ها و ایام سال می باشد اقتضا دارد از نظام قیمت گذاری منعطف‌تری برخوردار باشد و همانطور که در فصل و روز و ساعات کم مسافر، بلیت با قیمت کمتر عرضه می شود ناگزیر باید در فصل و روز و ساعات پر تقاضا خدمات خود را با قیمت بالاتری عرضه نمایند تا هم تقاضای سفر مدیریت شود و هم شرکتها بتوانند ضمن تامین هزینه‌ها از سود معقولی نیز برخوردار گردند.
تجربه پروازهای خارجی نشان داده است آزادسازی قیمت‌ها باعث افزایش قیمت نشده است. به اعتقاد نگارنده که چند سالی با حمل و نقل هوایی آشنایی دارد و نفعی هم در اصلاح و افزایش قیمتها ندارد با سیاست قیمت‌گذاری دستوری بدون توجه به کیفیت خدمات و قیمت تمام شده ، کشور ما به محلی برای هواپیماهای خارج از رده دنیا تبدیل خواهد شد که چند سالی از عمر قبل از بازنشستگی خود را در شرکتهای هواپیمایی ایرانی پرواز کنند و روز به روز سطح کمی و کیفی حمل و نقل هوایی پایین‌تر و پایین‌تر خواهد رفت و به عبارتی سقوط صنعت حتمی خواهد بود.
داوود کشاورزیان، مدیرعامل اسبق هواپیمایی هما

 

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…