دوشنبه, 09 خرداد 1401 ساعت 10:58

ایمنی کابین: بخش نامرئی خدمات


یاتا در تاریخ 14 تا 16 ژوئن 2022 کنفرانس ایمنی عملیات کابین را به میزبانی شرکت هواپیمایی پرتغال برگزار خواهد کرد. در این رویداد روندهای کلیدی در ایمنی کابین مورد بحث قرار خواهند گرفت.
جاناتان جاسپر، مدیر ارشد ایمنی کابین یاتا می‌گوید: سه چالش در این رویداد به بحث گذاشته می شود و احتمالاً شاهد جلسات پر جنب و جوشی در این رویداد حضوری و مشتری محور پس از سه سال وقفه خواهیم بود.
او می‌گوید: کمبود نیروی ماهر اولین چالش است. بازیابی صنعت در جریان است و بازگرداندن خدمه به خدمت زمان می برد. بسیاری از کارکنان در طول همه گیری به مرخصی اجباری رفتند یا اخراج شدند. تعدادی از خدمه با تجربه هوانوردی را ترک کرده‌اند، مهارت‌های آنها برای سایر صنایع بسیار ارزشمند است.
جاسپر می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی باید با هزاران نفر مصاحبه کنند، در مورد متقاضیان موفق تصمیم بگیرند و سپس بررسی‌های امنیتی مربوطه را انجام دهند. این امر زمان بر است. حتی خدمه سابق که به تیم بازمی گردند نیز باید مجوزهای امنیتی خود را تمدید کنند. خطوط هوایی نیروی زیادی را به یکباره باید آموزش دهند در حالی که ظرفیت آن را ندارند.
برخی تغییرات اساسی در خدمات، مانند نحوه سرو غذا، الزامات بهداشتی و غیره، بر پیچیدگی این موضوع می افزاید. حتی گزارش شده که برخی از خطوط هوایی در نظر دارند صندلی‌ها را کم کنند تا نیازهای خدمه کابین خود را کاهش دهند.
از میان بسیاری از وظایف جدید که خدمه کابین با آن روبرو هستند، ماسک زدن حین پرواز است. سردرگمی مسافران قابل درک است. جاسپر انبوهی از قوانین که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است را به عنوان "آشوب" در طول پرواز توصیف می کند.
البته موضع یاتا روشن است. الزامات ماسک در هواپیما باید زمانی پایان یابد که ماسک در سایر بخش‌های زندگی روزمره مثل سالن‌ها و دفاتر یا در وسایل نقلیه عمومی اجباری نباشد. برای نمونه در اروپا، توصیه آژانس ایمنی هوانوردی اروپا برای کاهش اجبار ماسک به عنوان گامی در مسیر بازگشت به حالت عادی مورد استقبال قرار گرفت ولی در ایالات متحده، یک قاضی فدرال حکم داد که استفاده از ماسک غیرقانونی است.
با این وجود، خطوط هوایی باید از مقررات پیروی کنند و این وظیفه خدمه کابین است که از رعایت آنها اطمینان حاصل کنند. این موضوع منجر به افزایش شدید تنش با مسافران شده است. جای تعجب نیست که مسافران معترض و حجم کاری فزاینده از جمله عواملی هستند که سلامت روان و رفاه خدمه کابین را به یک چالش نوظهور تبدیل کرده است. فشار در ارائه خدمات به مشتریان در این شرایط بسیار زیاد است و این امر می تواند منجر به نقص های حیاتی ایمنی شود.
خستگی بخشی از این چالش است. اگرچه پیشگیری از آن قبلاً توسط مقررات ایمنی موجود پوشش داده شده است ولی باید به اثرات غیرقابل سنجش نگرانی های سلامت روان خدمه کابین هم توجه داشت.
جاسپر می گوید: و به همین دلیل است که دستیابی به مقررات در این زمینه بسیار دشوار است. سلامت روان حوزه وسیعی است و تعریف و مبارزه با انواع مشکلات آن دشوار خواهد بود.

 

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…