سه شنبه, 20 ارديبهشت 1401 ساعت 10:31

استاندارد و ممیزی یاتا در حوزه عملیات زمینی


عملیات زمینی کارآمد یکی از شروط لازم برای بهبود صنعت است. اما فروپاشی سفرهای هوایی در سال‌های اخیر منجر به از دست رفتن ده‌ها هزار شغل در این حوزه گردید.
در این شرایط، راهنمای عملیات زمینی یاتا که IGOM خوانده می شود ، یک چارچوب استاندارد و پذیرفته شده جهانی برای عملیات زمینی ایمن و کارآمد است.
این مرجع استاندارد بیش از ده سال است که برای خطوط هوایی و ارائه‌دهندگان خدمات زمینی نقشه راه خوبی بوده و دستورالعمل‌های به‌روزرسانی شده آن در بخش تجاری بسیار ارزشمند است.
در یک نظرسنجی اخیر که 200 شرکت هواپیمایی به آن پاسخ دادند، مشخص شد که 133 شرکت از IGOM استفاده می کنند.
همچنین پرتال IGOM به خطوط هوایی و ارائه‌دهندگان خدمات زمینی این امکان را می دهد تا شیوه های فعلی خود را با آخرین مقررات IGOM مقایسه کنند.
مدیر عملیات زمینی یاتا می گوید: شورای حکام یاتا خواستار یک استراتژی جهانی برای افزایش هماهنگی در عملیات زمینی است. ما در طی سه سال آینده تعدد تغییرات در شیوه های عملیات زمینی را کاهش خواهیم داد. این امر به بهبود صنعت کمک می کند زیرا از کارایی و آموزش هماهنگ پشتیبانی می کند.
وی می افزاید: خطوط هوایی باید بدانند که IGOM جامع است و بر اساس محتوا هدایت می شود و الزامات فناوری، تجهیزات و شرایط خاص را در بر می گیرد. یک گروه کاری متشکل از همه ذینفعان سالانه IGOM را به روز می کنند. برای مثال، هنگامی که مواد کامپوزیتی در بدنه هواپیما رایج شد، راهنمایی برای جلوگیری از آسیب و اطمینان از برخورد صحیح با آن به روز شد.
ممیزی ایمنی یاتا برای عملیات زمینی (ISAGO) است که یک استاندارد جهانی صنعت برای نظارت و ممیزی خطوط هوایی و ارائه‌دهندگان خدمات زمینی است. این ممیزی همانند آیوسا در یک چرخه دو ساله و با استفاده از ممیزان مجرب و آموزش دیده کار می کند و فرصت های مختلفی را برای خطوط هوایی ارائه می دهد.
ممیزی‌ها به دلایل واضح در سالهای اخیر عمدتاً از راه دور انجام شده‌اند و درس‌های آموخته شده از این تجربه به خوبی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
اگرچه IGOM عمدتاً به فعالیت‌های زیر بال هواپیما و اجرای ایمن آن‌ها توجه دارد، ولی ISAGO نگاه گسترده‌تری به عملیات زمینی، از جمله آموزش و انطباق با AHM 1100 و سیستم‌های مدیریت ایمنی، مدیریت تجهیزات پشتیبانی زمینی، کنترل بار و امنیت دارد.
خطوط هوایی و ارائه‌دهندگان خدمات زمینی با پذیرش ISAGO/IGOM به عنوان یک استاندارد پذیرفته شده، لایه جدیدی از ایمنی را به خود اضافه می کنند و در عین حال از بار مالی ایجاد یک سیستم نظارتی اجتناب می کنند.

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…