دوشنبه, 19 آبان 1399 ساعت 20:09

مبنای تعیین قیمت بلیت هواپیما دلار 11 هزار تومانی است


پس از الزام ایرلاین‌ها به استفاده حداکثری از 60 درصد ظرفیت صندلی‌های پروازی و البته افزایش قیمت ارز، شرکت‌های هواپیمایی نسبت به افزایش قیمت بلیت هواپیما خیز برداشتند که این اقدام با واکنش وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس مواجه شد و انجمن شرکت‌های هواپیمایی از این تصمیم عقب‌نشینی کرد. حالا اما با کاهش قیمت ارز، گویا این انتظار پدید آمده که قیمت بلیت هواپیما نیز مسیر نزولی را در پیش بگیرد. در این میان، امروز خبری مبنی بر نامه‌نگاری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزیر دادگستری برای برخورد با شرکت‌های هواپیمایی که متخلف هستند، منتشر شد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران به این نکته اشاره کرد که بلیت‌ها هنوز بر مبنای نرخ دلار 11 هزار تومانی عرضه می‌شود و چنانچه قیمت ارز به کمتر از 11 هزار تومان برسد، در مورد کاهش قیمت بلیت هواپیما نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.
مقصود اسعدی سامانی در این باره توضیح داد: با توجه به الزام ایرلاین‌ها بر فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت فروش60 درصدی بلیت هواپیماها و همچنین افزایش نرخ دلار، انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیشنهادی مبنی بر تغییر نرخ‌ها از اول آبان ماه ارائه کرد که با مخالفت وزیر راه و شهرسازی مواجه شد؛ بنابراین، این پیشنهاد فعلا مسکوت مانده و شرکت‌ها همچنان زیر سقف نرخی که در شهریور ماه سال گذشته تعیین شده بود، بلیت خود را عرضه می‌کنند. به بیان دیگر، افزایش نرخی فعلاً اتفاقی نیفتاده و تا تصمیم‌گیری نهایی، بنایی برای افزایش نرخ نداریم. البته قرار است جلساتی در هفته پیش رو، برگزار شده و در این باره تصمیم‌گیری صورت گیرد.
او گفت: تصور اشتباهی در مورد افزایش نرخ ایجاد شده در حالی که هیچ افزایش در نرخ‌ها اتفاق نیفتاده است. اکنون با توجه به این اینکه به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری درصدد ساماندهی بازار توزیع بلیت شرکت‌های هواپیمایی است، عواملی که از این ساماندهی متضرر می‌شوند به دنبال جریان سازی و ایجاد هیاهو هستند که این ساماندهی اتفاق نیفتد. اگرنه با توجه به تاکیدی که وزارت راه و سازمان هواپیمایی داشته‌اند و به‌رغم آنکه هزینه شرکت‌ها افزایش زیادی پیدا کرده افزایش نرخ صورت نگرفته است.
او با بیان اینکه شرکت‌ها از ابتدای سال زیان بسیاری را متحمل شده‌اند، ادامه داد: شرکت‌هایی که حدود 20 هواپیما دارند به زیانی بالغ بر 500 میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال دچار شده‌اند و البته این شرایط زیان‌های بیشتری را به شرکت‌های بزرگ‌تر تحمیل کرد.
اسعدی سامانی با بیان اینکه این روزها با کاهش قیمت دلار، انتظاراتی مبنی بر کاهش قیمت بلیت هواپیما نیز شکل گرفته است، گفت: همان‌گونه که پیش از این اشاره کردم، قیمت بلیت بر اساس دلار 11 هزار تومان تعیین شده و قیمت کنونی ارز با 11 هزار تومان فاصله بسیاری دارد. بنابراین، اگر قیمت دلار به کمتر از 11 هزار تومان رسید در این صورت در مورد کاهش سقف بلیت‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
او با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط شرکت‌های هواپیمایی گفت: در سایر کشور‌ها محدودیت استفاده از60 درصد ظرفیت هواپیماها به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ نشده اما وزارت راه و شهرسازی شرکت‌ها را ملزم به رعایت این محدودیت کرده است. البته گردش هوا در هواپیما به گونه‌ای است که امکان ابتلا در هواپیما به شدت کاهش می‌یابد؛ چنانکه بر اساس گزارشی که یاتا منتشر کرد از هر 27 میلیون مسافر یک مورد ابتلا آن هم زمانی که پوشیدن ماسک اجباری نبود، اتفاق افتاده است. بنابراین امکان ابتلا در هواپیما پایین است اما شرکت‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
او همچنین عنوان کرد که به دلیل پدیدار شدن اپیدمی کرونا، در شش ماه نخست سال جاری، مسافران داخلی پروازها 48 درصد و مسافران خارجی 96 درصد کاهش یافته است.

 

اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…