یکشنبه, 18 خرداد 1399 ساعت 11:31

تفاوت های فلسفی ایرباس و بوئینگ


در پس تمام شباهت های ظاهری کاکپیت ایرباس و بوئینگ ، اختلافات فلسفی عمیقی وجود دارد که سال ها است از نظرها پنهان مانده ، تفاوت دیدگاه در اتوماسیون !
این دو غول هواپیما ساز از سال 1987 راه خود را از یکدیگر جدا کردند . ایرباس در این سال با رونمایی از ایرباس 320 خود که مجهز به سیستم فلای بای وایر بود ، فلسفه طراحی انسان مدار و اتوماسیون جدید خود را به رخ رقیب کشید .
تا آن روز همه عادت کرده بودند که کنترل یوک را در جلوی صندلی خلبان ببینند ، ولی دیدن یک ساید استیک  کوچک ، نشانگر تغییر دیدگاه بزرگی در فلسفه طراحی ایرباس بود .
ایرباس عقیده داشته و دارد که خلبانان مسئول عملکرد ایمن هواپیما هستند. بنابراین اتوماسیون به آنها اجازه نمی دهد تا فراتر از مرزهای ایمن که برای هواپیما تعریف شده ، پرواز کنند . این فلسفه از طریق قوانین کنترل پرواز ایرباس در طراحی اتوماسیون هواپیما گنجانده شده است .
بنابراین خلبانان ایرباس قادر به وارد کردن ورودی هایی نیستند که نتیجه آن پرواز فراتر از پارامترهای از پیش تعریف شده است . در نتیجه خلبانان اقتدار کامل و آزاد نسبت به هواپیما ندارند .
 از طرف دیگر ، بوئینگ در فلسفه طراحی خود اظهار می دارد که خلبان حرف آخر را برای پرواز با هواپیما می زند . بنابراین خلبان مجاز است بنا به تشخیص خود ، خارج از محدوده های تعریف شده برای هواپیما ، پرواز کند .
به نظر شما کدام فلسفه درست تر است .
 




اخبار هواپیمایی

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…